Strategi är viktigt, avgörande för överlevnad och tillväxt. Det vet alla, som äger den uppgiften. Men Roger L. Martin, en av våra ledande ”thinkers” inom strategi, menar att det är inte så strategisk planering vanligtvis hanteras. Istället, av både rädsla och bekvämlig...

Högkonjunkturens jobbkarusell är i full gång och det är en daglig utmaning att behålla och attrahera de bästa medarbetarna. Det gäller att vara tydlig i kommunikationen och inte minst att erbjuda en arbetsplats som genomsyras av engagemang och delaktighet.

Den övergri...

Vid ett antal seminariedagar på Disney Institute i Orlando för ett ganska många år sen, fick jag första gången bekanta mig med begreppet empowerment – att ta makten över den egna situationen. Disney ser empowerment som ett sätt att öka kundnöjdhet genom snabba effektiv...

Om branding handlar om att leverera vad marknaden förväntar baserat på konsistent trovärdighet och innovation är att överraska med något nytt och oväntat – då finns det en uppenbar motsättning.

Men i själva verket är innovation ett medel för att vitalisera varumärket oc...

Visionsarbete är ett sätt att beskriva en framtid, där inga formella krav ställs på trovärdighet, genomförbarhet eller heller kan prövas mot affärsmässighet. Processen är istället ett fritt positivt flöde av tankar om denna framtid. Ingenting är fel eller kan kritisera...

Inte så konstigt egentligen. Det är ju tilltron till den nyutvecklade produkten som driver entreprenören framåt, att ägna tid och ta risker. Men i bakgrunden lurar alltid övertron, att det inte finns några motsvarigheter, att behovet på marknaden gör marknadsföring mer...

Jag har alltid hävdat att verkligt starka varumärken också står för kvalitet. Det vill säga när utlovad kvalitet också levereras. Artikeln här visar att varumärken som kunden upplever som "äkta" eller trovärdiga handlas sex gånger oftare än andra jämförbara produkter i...

Franchise branding

To promote sales and increase market share, it’s essential that both franchisor and franchisees are vigilant about protecting and promoting their most precious asset, the brand. The franchise package normally includes a brand management, advertising o...

Att bygga och driva varumärket med framgång, kräver relevant kommunikation som både väcker intresse och i bästa fall innebär upplevelser. Mycket av den interaktionen drivs av företag på social medier - med minst sagt växlande eller inte ens mätbar framgång. Oavsett vil...

Malmö är staden som inte nöjer sig med att världen förändras utan uppfinner sin egen framtid; mycket är Malmö men aldrig tråkigt, skrev Heidi Avellan i Sydsvenskan för en tid sedan.

Och allt är möjligt när tilltron till den egna förmågan är stark. Hyllie är ett av flera...

Please reload

Utvalda inlägg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Senaste inlägg

January 30, 2018

November 3, 2016

March 14, 2016

Please reload

Arkiv
Please reload

Sök efter taggar
Please reload

Följ oss:
Björn Olsson